Toekomstvisie OV 2040
Recent is de Toekomstvisie OV 2040 (NoordOost-brabant) ondertekend. De visie onderschrijft de noodzakelijke investeringen in het openbaar vervoer en het spoornetwerk tot en met 2040. Het gaat dan om verbetering en toevoegingen op infrastructuur en verbetering van de dienstregeling. Met een kostenplaatje van ruim 5 miljard euro voor heel Zuid-Nederland zijn de ingrepen aanzienlijk, maar wel noodzakelijk om de provincies internationaal, nationaal, regionaal en lokaal goed bereikbaar te houden. Het bestaande OV/treinnetwerk wordt verbeterd, de bestaande verbindingen worden robuust gemaakt en door ontwikkeld en er wordt geïnvesteerd in de infrastructuur te investeren. Eindhoven en Den Bosch blijven zich door ontwikkelen als nationale OV-knooppunten.
Voor de gemeente Meierijstad gaat het om verschillende (H)OV- verbindingen. Enkele buslijnen zijn: Den Bosch-Veghel-Uden, Uden-Grave-Veghel, Den Bosch-Schijndel-Sint Oedenrode-Eindhoven Centraal, Uden-Veghel-Sint Oedenrode-Eindhoven Centraal. Tevens wordt er door middel van het toestaan van collectief vervoer over de vluchtstrook gewerkt aan de doorstromingsproblemen op de A50. Het toekomstige HOV-netwerk zal gekoppeld worden aan diverse zogenaamde. ‘hubs’: plaatsen waar de auto geparkeerd kan worden en gebruik kan worden gemaakt van meerdere vervoersdiensten, zoals het Openbaar Vervoer, (elektrische) deelfietsen, elektrische steps, deelauto’s, etc.
POM heeft ook in samenwerking met VNO-NCW Brbant Zeeland en de provincie gesproken over de bereikbaarheid van de bedrijventerreinen in Meierijstad in combincatie met Hoogwaardige OV-verbindingen.