Bereikbaarheid is van levensbelang
Het bedrijfsleven in Meierijstad is aantrekkelijk voor talentvolle werknemers in verschillende disciplines bij een groot aantal ondernemingen. Alleen stuiten alle partijen steeds vaker op één groot probleem: de bereikbaarheid. “Meierijstad doet er echt toe, maar we moeten er alles aan doen om talenten hierheen te halen.”
Platform Ondernemend Meierijstad
Bij bereikbaarheid wordt in eerste instantie vaak gedacht aan transport of vervoer met de auto. De opstoppingen op de A50 en N279 of de Rembrandtlaan. Een belangrijk thema, en daar moet een oplossing voor komen, maar als het om bereikbaarheid gaat wordt één aspect vaak vergeten. “En dat zijn eigenlijk de mensen zelf”, stelt Koen Slippens. De CEO van Sligro Food Group, met het hoofdkantoor op het Veghelse De Dubbelen, legt uit: “Het bedrijfsleven in Meierijstad kent een keur aan diverse bedrijven die uiteraard ook allemaal mensen nodig hebben om door te kunnen groeien. Dat is van cruciaal belang. Kijk naar de foodsector in met name Veghel, die heeft een grote aantrekkingskracht op hoger opgeleiden omdat er zoveel uitdagingen liggen. Maar ze moeten hier wel kunnen en wíllen komen.”
Blijven wonen in grote steden
Koen Slippens ziet daar een trend die tevens een probleem aan het worden is. De praktisch opgeleiden komen vaak uit de regio of gaan in Meierijstad zelf wonen, theoretisch opgeleiden moeten meestal van ver(der) komen. Dat betekent dat grote bedrijven, waaronder ook Sligro, mensen van buiten Veghel moeten aantrekken. “Je kunt er van alles van vinden, maar mensen die gestudeerd hebben willen in grotere steden blijven wonen omdat daar de voorzieningen zijn die zij wensen. En wij willen dat ze hier in Veghel komen werken omdat talenten voor bedrijven van cruciaal belang zijn om door te kunnen groeien.”
Volgens Koen Slippens is de vraag naar theoretisch en hoger opgeleiden groter geworden in Veghel doordat waar voorheen de focus op productie lag, deze door de jaren heen meer verlegd is naar kennis. En dus rijst de vraagt: hoe krijgen we potentiële medewerkers vanuit die steden naar Veghel? Interessant aspect hierbij is dat er binnen de jongere generaties grote groepen zijn waarvoor de auto niet meer heilig is. De status van ‘de’ auto is veranderd, veel jongeren hechten minder waarde aan het bezit van een auto. Dat heeft niet alleen te maken met het meer milieubewust zijn, ook de overvolle Nederlandse wegen maken het autobezit minder aantrekkelijk. “Ik denk dat het voor de meeste bedrijven geldt, maar als ik voor Sligro mag spreken; voorheen keken wij als we ergens een distributiecentrum wilden bouwen of dit goed bereikbaar zou zijn met de auto. Nu kijken we of mensen er kunnen komen met het openbaar vervoer.”
Focus op openbaar vervoer
Koen Slippens heeft het zelfs over een aankomend ‘drama’ als het om die bereikbaarheid voor Meierijstad gaat. En dus is het de hoogste tijd dat er wat gaat gebeuren. “De groei van het bedrijfsleven gaat stagneren als we niets doen”, stelt hij. Over passende oplossingen is nagedacht door de ondernemers. “Met busmaatschappijen, gemeente, provincie moeten we kijken naar de mogelijkheden”, stelt Slippens. “Een snelbus is er al tussen Den Bosch en Eindhoven en Veghel, maar die zou frequenter moeten gaan rijden. En niet moeten aansluiten in de files, maar een aparte busbaan zou wel prettig zijn. Kijk naar ASML in Veldhoven, dat heeft speciale lijnen die zeer frequent van en naar het station rijden. Waarom zou dat hier niet kunnen? Op werkdagen tussen 7.00 en 9.30 uur en tussen 17.00 en 19.00 uur een hoogfrequente snelbus van het Bossche en Eindhovense station naar de industrieterreinen in Veghel bijvoorbeeld.”
Slippens is er heilig van overtuigd dat mensen ook bereid zijn gebruik te maken van het openbaar vervoer. Hij komt terug op zijn eerdere stelling dat het ov voor de jongere generaties meer vanzelfsprekend is dan de auto, de heilige koe voor de oudere garde. “Toen vorig jaar de Taylorbrug vier weken dicht was, was er een continue buspendel waar gretig gebruik van werd gemaakt. Het kan dus wel.” Wat die ándere wens van sommigen betreft is Koen Slippens stellig: “Een station in Veghel? Tja, dromen mag altijd maar dat is geen haalbare kaart. We moeten wel reëel blijven. En er zijn eenvoudigere, goedkopere en meer flexibele oplossingen voor een goed openbaar vervoer”
Stagnatie groei
Een goede bereikbaarheid is volgens Slippens een van de grootste voorwaarden voor een ‘bedrijvig’ Meierijstad. Hij noemt ook een aantrekkelijk woonklimaat onmisbaar en het belang van aandacht voor (de huisvesting van) arbeidsmigranten. Een geluid dat onderschreven wordt door alle ondernemers in de gemeente, aldus Koen Slippens. “We moeten er alles aan doen om te zorgen dat medewerkers hier kúnnen en wíllen komen.”
Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen die we maken in samenwerking met Bedrijvig Meierijstad, DeMooiRooiKrant, DeMooiSchijndelKrant en Stadskrant Veghel.