CoronaNieuws

Creatieve oplossingen

By 15 april 2020 No Comments
 
 

Creatieve oplossingen

Event Facility Group en De Paal Parket creëren win-win-win-situatie

Elkaar als ondernemers verder helpen. Dat is de boodschap die we met POM nu (extra) uit willen dragen. Een aantal ondernemers in Meierijstad heeft hier in de afgelopen weken al zijn eigen, vaak creatieve invulling aan gegeven. Deze positieve verhalen delen we graag met jullie. Zoals het verhaal van Event Facility Group en De Paal Parket, die samen een win-win-win-situatie creëren.

“Wij faciliteren grote en kleine festivals, zowel nationaal als internationaal”, vertelt Rob Voets, directeur van Event Facility Group uit Erp. “Denk aan Lowlands, Pinkpop, 7th Sunday, Wish Outdoor, Paaspop en nog veel meer. Begin maart was onze agenda nog helemaal vol, van het eerste weekend van april tot eind september/begin oktober. Als dan ineens alle evenementen afgelast worden, ga je dus van 100% omzet naar 0. Met tien man personeel krab je jezelf dan wel even achter de oren. Financieel is dat lastig, maar ook voor onze mensen zelf is het niet fijn. Zij zijn gewend om in deze periode lange dagen te maken en ze zijn niet goed in stilzitten. Daarom hebben we via de website van POM aangegeven dat we onze mensen nuttig in wilden zetten binnen andere bedrijven.”

Goed gevulde planning

“Wij op onze beurt konden wel iemand gebruiken”, geeft Caspar Schellekens, eigenaar van De Paal Parket uit Schijndel, aan. “Als Brabants bedrijf, midden in de brandhaard van het virus, vonden wij het niet meer veilig voor onze 65+’ers om aan het werk te blijven. Tegelijkertijd hadden we nog een goed gevulde planning. Dat betekende dat we mankracht tekort kwamen. En het zou, juist in deze tijd, zonde zijn als je wel werk hebt en het niet kunt leveren. Via POM kwamen we in contact met Rob.”

Rondleiding met gepaste afstand

“Toen we een eerste online ontmoeting hadden gehad, hebben we elkaar ook in levenden lijve ontmoet”, gaat Rob Voets verder. “Uiteraard met gepaste afstand en zonder handen te schudden. Caspar heeft me toen een rondleiding gegeven door zijn bedrijf en we hebben allerlei dingen besproken en uitgezocht. Hoe zit het verzekeringstechnisch, wat doen we met het uurtarief, welke werkzaamheden worden precies uitgevoerd, over welke vaardigheden moet ons personeel beschikken, op welke basis wordt er gefactureerd? Daar zijn we samen snel en goed uitgekomen.”

Caspar Schellekens: “Wij zijn blij met de jongen van Event Facility Group. Uiteraard was hij nog niet bekend met de fijne kneepjes van ons vak, maar hij weet van aanpakken, hij is flexibel, past zich snel aan en kan daarom goed ingezet worden op allerlei ondersteunende werkzaamheden. Bovendien vind ik dat wij als ondernemers elkaar waar het kan een beetje moeten helpen.”

Positief zijn is nu belangrijker dan ooit. Door positief te zijn, kansen te zien en elkaar te helpen, komen we hier doorheen!

Caspar SchellekensEigenaar De Paal Parket

Met z’n allen

“Het tijdelijk detacheren van je personeel kan natuurlijk niet zomaar”, zegt Rob Voets. “En hoewel de overheid in deze tijd misschien wat coulanter is, hebben we met onze accountant overlegd over de juridische voorwaarden waaraan wij zouden moeten voldoen als we personeel wilden detacheren. Zo hebben we onder andere onze SBI-code aangepast bij de Kamer van Koophandel. Nu klopt het op papier ook dat we mensen inzetten bij andere bedrijven. Behalve bij De Paal Parket zetten wij via POM inmiddels ook jongens in bij een schildersbedrijf. En we hebben er nog een aantal die waarschijnlijk aan de slag kunnen voor andere collega-ondernemers. Op die manier hebben we er straks zes of zeven ‘uitgeleend’. Dat is feitelijk een win-win-win-situatie. Het is mooi voor ons, voor die andere bedrijven én voor de medewerkers zelf. Zij zijn enthousiast dat ze op deze manier toch nuttig bezig kunnen zijn en bovendien vinden ze het leuk om iets bij te leren. Zelf doe ik trouwens ook mee; we doen het écht met z’n allen!”

Ook Caspar Schellekens ziet het positief in. “Voordat de coronacrisis uitbrak, zaten we in een heel goede tijd. Dat is fijn, want daardoor hebben we de orderportefeuille voor de komende maanden nog vol zitten. Nu zien we dat mensen langzaam beginnen te wennen aan de situatie en weer wat geld gaan uitgeven aan hun nieuwe vloer. Dus we proberen zoveel mogelijk door te gaan. Daarbij vinden we het mooi om collega-ondernemers verder te helpen. Samen moeten we het doen, en positief zijn is nu belangrijker dan ooit. Door positief te zijn, kansen te zien en elkaar te helpen, komen we hier doorheen!”