Skip to main content
BereikbaarheidNieuws

Notitie N279

By 30 april 2025mei 6th, 2025No Comments

Update N279 Veghel-Asten

Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD)

De provincie heeft de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor het project N279 Veghel – Asten gepubliceerd. Hierin staat welke oplossingen (alternatieven) de provincie verder wil onderzoeken in een milieueffectrapportage en hoe deze onderzocht worden. Deze notitie ligt van 22 april tot en met 2 juni ter inzage. Met het publiceren van de zogeheten Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) zijn nu de vijf alternatieven bekend die nader onderzocht worden en kunnen bijdragen aan de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid van de provinciale weg. De webversie van de NRD is hier te vinden of de pdf-variant.

Vijf alternatieven

In de volgende fase worden de effecten van de overgebleven vijf alternatieven onderzocht op onder meer leefbaarheid, gezondheid en milieu. Dit zodat straks precies duidelijk is welke oplossingen inpasbaar en effectief zijn. De uiteindelijke keuze voor de N279 zou kunnen vallen op één van die alternatieven. Maar het kan evengoed een combinatie zijn die elementen bevat uit meerdere alternatieven.

  • Alternatief 1 – legt de nadruk op het beperken van extra ruimtegebruik. Door aanpassingen te doen die minimaal nodig zijn om de verkeersveiligheid en bereikbaarheid te verbeteren, met zo min mogelijk invloed op de leefbaarheid.
  • Alternatief 2 – legt meer focus op het verbeteren van de bereikbaarheid. Over bijna het gehele tracé wordt in deze variant een middenberm toegevoegd.  Ook wordt een aantal kruisingen ongelijkvloers gemaakt
  • Alternatief 3 – richt zich vooral op het vergroten van de capaciteit, door het toevoegen van extra rijsroken. Bij Veghel en Helmond komt in dit alternatief een parallelstructuur waarmee doorgaand verkeer gescheiden wordt van lokaal verkeer
  • Alternatief 4 – onderzoekt verschillende mogelijkheden voor een omleiding rondom Veghel. Voor de rest van het tracé zal deze optie gecombineerd worden met een van de andere alternatieven. Vooralsnog is dat alternatief 1
  • Alternatief 5 – betreft een omleiding bij Dierdonk. Dit alternatief biedt verkeerskundige meerwaarde, maar heeft ook een grote impact op de omgeving van de weg. Door bij Helmond zowel de omleiding als aanpassingen aan het huidige tracé mee te nemen in het vervolgonderzoek, kunnen we in de volgende fase beter onderbouwd een keuze maken.

Zienswijze POM

We snappen de keuzes voor de te onderzoeken alternatieven, maar denken dat het totaal beschikbare budget een grote rol gaat spelen bij keuzes. Alleen de kosten voor de alternatieven 1 en 2 kunnen binnen het budget gerealiseerd worden. Dat zal mogelijk als consequenties hebben, dat: niet de beste oplossing wordt gekozen, er geen budget is voor een goede aansluiting tussen de huidige N279 en het nieuwe deel, er geen ruimte is voor koppelingen met lokale infrastructuur en dat individuele keuzes maken op basis van eigenbelang en budget en niet op basis van de beste oplossing voor het totale tracé.

Meer informatie

Tot 2 juni kunnen partijen een zienswijze op het NRD indienen. Op 8 mei vindt een Beeldvormende Avond voor de gemeenteraad bij en op 15 mei wordt in de Commissie Ruimte en Economie ook over dit onderwerp vergadert. Beide vergaderingen zijn publiek toegankelijk. Meer informatie is verder te vinden op de website van de provincie (N279 Veghel – Asten).

Toelichting op het NRD en het proces

Toelichting op de vijf alternatieven