Van kerstpakket naar koelbox
Van kerstpakket in december naar koelbox in april
Elkaar als ondernemers verder helpen. Dat is de boodschap die we met POM nu (extra) uit willen dragen. Een aantal ondernemers in Meierijstad heeft hier in de afgelopen weken al zijn eigen, vaak creatieve invulling aan gegeven. Deze positieve verhalen delen we graag met jullie. Zoals het verhaal van HOBIJ, dat zijn medewerkers een hart onder de riem steekt met een verrassend ‘kerstpakket’, en daarmee tegelijkertijd zorgt voor een extra order voor Sligro.
“Iedereen heeft het lastig, dus we willen nu graag iets betekenen voor anderen”, zegt Han van Horen, CEO van uitzend- en detacheringsbedrijf HOBIJ. HOBIJ zet zo’n 3000 flexmedewerkers uit zowel Nederland als Polen, Litouwen, Letland en Roemenië aan het werk in onder andere de logistiek, (food)industrie en techniek. Met de coronacrisis zit een (klein) deel van deze mensen thuis. Maar ook een groot aantal van hen is nog gewoon aan het werk, of ‘doorgeschoven’ van een bedrijf dat het werk door de crisis zag opdrogen naar een bedrijf dat het nu juist extra druk heeft. Om al deze mensen een hart onder de riem te steken, bedacht Han van Horen een nieuw soort ‘kerstpakket’.
Koelbox met mooie producten
“Omdat het een lastige tijd is, bedacht ik iets om onze mensen wat extra waardering te geven: het lentepakket”, vertelt Han van Horen. “Dat is een soort alternatief kerstpakket, in de vorm van een koelbox met mooie producten. Sligro stelde het pakket samen. Het wordt binnenkort, met een mooi briefje erbij, bij onze medewerkers geleverd. Dat wil trouwens niet per se zeggen dat we aan het eind van het jaar geen kerstpakketten meer sturen; dat moet we nog even bekijken. Maar door dit anticyclische denken, kunnen we onze mensen en de economie nú vooruit helpen.”
Extra aandacht
“Hoewel onze lentepakketten voor Sligro maar een kleine order vormen, denk ik dat het toch een mooi gebaar is”, vervolgt Han. “En ik hoop dat dit andere bedrijven inspireert om hetzelfde te doen. Als meerdere bedrijven nu een lentepakket zouden geven aan hun medewerkers, dan zou dat een mooi effect zijn van onze actie. In mijn visie moet je, juist als het níét uitkomt, een stapje extra zetten. Juist dan is het nodig. Niemand wil ziek worden, iedereen wil er het beste van maken. Dan is een beetje extra aandacht voor je medewerkers cruciaal. Dat moet je als bedrijf wel kunnen natuurlijk, daar ben ik me van bewust. Dus ik begrijp het ook als dit voor bedrijven nu niet mogelijk is. Onze mensen hebben de afgelopen weken heel flexibel moeten zijn; velen zijn bijvoorbeeld aan een nieuwe functie begonnen en zijn daardoor ook verhuisd. We willen hen dan ook hartelijk bedanken dat ze hierbij zo goed meegedacht en meegeholpen hebben. Met het lentepakket benadrukken we nog eens hoe blij we met hen zijn!”