Online talkshow Meierijstad: een mooi gesprek
Van lokale initiatieven tot wereldwijde ontwikkelingen
Wat hebben het brein van criminelen, het calvinisme en de Russische roebel met elkaar te maken? Je zou het misschien niet zeggen, maar deze onderwerpen raken alle op een bepaalde manier aan ondernemerschap. In de online talkshow Meierijstad, die op donderdag 2 juli gevoerd werd, kwamen deze en nog vele andere zaken aan bod. Nationale sprekers Frénk van der Linden, Annemarie van Gaal en René Diekstra gingen het gesprek aan met elkaar én met ondernemers uit Meierijstad. Samen zetten ze een interessant, veelzijdig, maar vooral kwalitatief hoogwaardig gesprek neer.
De online talkshow werd georganiseerd door de ondernemersverenigingen in Meierijstad en live gevolgd door zo’n 120 ondernemers. Presentator en journalist Frénk van der Linden leidde het gesprek en zorgde met prikkelende vragen voor een inspirerende talkshow. Zowel met zijn mede-panelleden, ondernemer en investeerder Annemarie van Gaal en psycholoog en (internationaal) spreker René Diekstra, als met de ondernemers uit Meierijstad.
Verrassend veelzijdig
Het gesprek was verrassend veelzijdig. Of, zoals Mark van de Laarschot, één van de deelnemende ondernemers en eigenaar van Hml Bedding uit Schijndel, het verwoordde: “Ondernemen is een centraal thema waar alles op aan kan haken. Het thema raakt een grote groep mensen in heel diverse richtingen, en het raakt daarmee de hele samenleving.” Dat ondernemen inderdaad een zeer divers onderwerp is, werd al snel duidelijk. Bijvoorbeeld toen Annemarie van Gaal haar eerste vraag aan René Diekstra mocht stellen. “Uit onderzoek is gebleken dat de psyche van een top-ondernemer er bijna hetzelfde uitziet als de psyche van een top-crimineel”, begon zij haar vraag. “Is dat waar? En wat leidt er nu toe dat iemand de ene of de andere afslag neemt?” Waarbij ze na een vraag van Van der Linden ook nog moest bekennen dat ze zelf ook wel eens dingen overweegt die ‘misschien net te ver gaan’. Het verschil in de keuze die je als mens maakt, blijkt volgens Diekstra te liggen in de hechtingsrelatie die je in je jeugd ontwikkelt met de mensen om je heen. En zo komen er tal van andere onderwerpen voorbij. Van het succes van typisch Brabants ondernemerschap (Van der Linden aan Diekstra: “Heeft dat te maken met de katholieke religie ten opzichte van het calvinisme?”) tot het verliezen van je autonomie in crisistijd.
Opvallend en interessant is ook de anekdote van Van Gaal over haar periode in Rusland, waar destijds de roebel enorm devalueerde, tot zelfs slechts een kwart van de waarde die de munt voorheen had. Doordat de Russische overheid niets deed om ondernemers of de burgers van het land te redden, ontstonden er volgens Van Gaal prachtige initiatieven. Initiatieven die uitgroeiden tot zeer succesvolle internationale bedrijven. Of de discussie over verschillende groepen ondernemers, waarvan de ene groep beter bestand is tegen crises en tegenslag dan de andere. En dat is voor sommige kijkers misschien nou juist de groep ondernemers van wie ze het níét verwacht hadden.
‘Believe in people’
Op drie momenten in het gesprek haakten ondernemers uit Meierijstad aan. Hoewel het in eerste instantie om technische redenen niet lukte om Herman Molenaar, CFO van Vanderlande Industries uit Veghel en voorzitter van Platform Ondernemend Meierijstad, aan te laten haken, nam hij aan het eind van het gesprek alsnog deel. Hij gaf zijn visie op (bedrijfs)onzekerheid en de waarde die hij toekent aan zijn mensen. ‘In a world of technology, believe in people’, zo luidt zijn interne pay-off, vertelde hij. Ook Hennie van Osch, DGA van TVE Reclameproducties uit Sint-Oedenrode, sloot aan. Hij ging onder andere met de panelleden in gesprek over nieuwe mogelijkheden en andere wegen inslaan, en over ‘de mouwen opstropen’. Mark van de Laarschot sprak onder andere over de dingen die goed waren gegaan in zijn aanpak van de crisis en over de dingen waar hij van geleerd had.
Vragen via chat
Tijdens de talkshow konden ondernemers vanuit huis ook vragen stellen via de chat. Hoewel de chatfunctie in zijn algemeenheid niet heel uitgebreid gebruikt werd, kwam er aan het eind van het gesprek toch een vraag van Roel Jansen, algemeen directeur van RJ Networks & Security, aan bod. Hij vroeg zich af waarom zijn bedrijf de laatste tijd zo weinig ziekteverzuim had gekend: zou de anderhalvemeter-maatregel zo goed werken dat er niemand meer ziek wordt, of durven mensen zich niet ziek te melden uit angst voor een ‘COVID19-stempel’? René Diekstra dacht dat het aan nóg iets anders zou kunnen liggen: “Een grote groep mensen durft nog steeds niet naar de huisarts, polikliniek of het ziekenhuis; dat durven ze pas weer als de samenleving weer helemaal opengaat.”
Al met al kwamen er vele boeiende, verrassende en inspirerende inzichten voorbij tijdens de talkshow. Lokale initiatieven en ontwikkelingen op wereldniveau: het was een gesprek van hoge kwaliteit. De conclusie volgens Annemarie van Gaal: “Van een reclamebureau dat een spatscherm gaat bieden tot een beddenproducent die zijn dienstverlening optimaliseert: ondernemers zoeken altijd weer een weg. Daar geniet ik van en dat vind ik heel erg mooi.”