De fiets als goed en gezond alternatief
Hoe krijgen we in Meierijstad minstens duizend werknemers meer die in 2030 op de fiets naar het werk gaan? Met deze vraag, of beter gezegd het antwoord daarop houdt het Platform Ondernemend Meierijstad (POM) zich intensief bezig. Om op dit vlak een oplossing te bieden voor de verkeersdrukte, zetten de gemeente en POM in op een aanpak via werkgevers.
“Veel mensen die binnen 10 kilometer van hun werk wonen, stappen toch in de auto. Is dat gemak, gewoonte? Waarom gaan ze niet op de fiets, maar kiezen ze ervoor om in de file te staan? Deze vragen houden ons bezig. Het is volgens het POM een knop die om moet. Ik spreek uit ervaring, voorheen ging ik ook altijd met de auto, nu stap ik indien mogelijk op de fiets. Het is een mindset die je moet omzetten”, zegt Anton Bolwerk, head of shared services bij Van den Bosch in Erp. Daarnaast is hij voorzitter van de Erpse Bedrijvenkring (EBK) en bestuurslid van POM.
Overkoepelende organisatie
In die hoedanigheid houdt hij zich bezig met het thema ‘bereikbaarheid’. “Dan gaat het niet alleen om een goed wegennet en doorstroming van verkeer. Uiteraard is dat wel belangrijk, maar de overheden gaan over de infrastructuur. En dat zijn langdurige, stroperige trajecten, kijk maar naar de N279. Wat we wél geheel in eigen hand hebben is zorgen voor een mentaliteitsverandering, zodat werknemers die op de fiets kunnen dat ook doen.
Naast een goed ov, thuiswerken en flexibele werktijden, is het promoten van de fiets als vervoersmiddel van en naar het werk een van de belangrijkste speerpunten waar het POM én de gemeente op inzetten. Volgens Bolwerk staan bedrijven zeker welwillend tegenover de plannen. “Medewerkers die vaker fietsen zijn vitaler, productiever en minder vaak ziek. Plus dat fietsen ook nog eens goed is voor het milieu en je als werkgever en als medewerker kosten bespaart. Bedrijven kunnen een grote rol spelen in fietsstimulering, bijvoorbeeld door een goede en veilige fietsenstalling aan te bieden, douches te faciliteren, gebruik te maken van diverse regelingen zoals een leasefiets via de werkgever en financieel voordeel te bieden als men de auto laat staan.”
Grote stappen
Daarbij kan de gemeente, die overigens op één lijn zit met het POM in deze, een ondersteunende, facilitaire taak vervullen. Enerzijds door te zorgen voor goede fietspaden, anderzijds door de instelling van een loket waar werkgevers terecht kunnen met hun vragen omtrent fietsmobiliteit. “Zo kunnen we stapje voor stapje werken naar ons doel: de (elektrische) fiets biedt voor veel werknemers een goed en gezond alternatief. In 2030 willen we dan ook minstens 1.000 werknemers meer op de fiets vergeleken met nu”, besluit Bolwerk.
Dit artikel is onderdeel van een serie artikelen die we maken in samenwerking met Bedrijvig Meierijstad, DeMooiRooiKrant, DeMooiSchijndelKrant en Stadskrant Veghel.